
	 1	

PART THREE 
DEFENDING THE PEOPLE'S RIGHT TO KNOW: 

TESTING THE LEGAL RESPONSIBILITY OF 
EMERGING TELEVISION STATIONS IN THE SOUTH 

TO FAIRLY INFORM THE PUBLIC ABOUT THE  
CIVIL RIGHTS MOVEMENT 

  
When network television stations NBC and CBS were founded in 1941, the 

average citizen was still also seeing and hearing video news reports at their local movie 
theater in news segments before the feature presentation. Radio and the print press still 
dominated local, regional, national, and international news dissemination to the general 
public. Brown v. Board was front page news in the New York Times newspaper, but for 
the first time television, a now emerging technology dating back to the 1920’s, was being 
previsioned as a way to bring the average citizen closer to current events. ABC television 
began to air as a third outlet in 1948. 
 

As the Movement began in Montgomery, the black press and courageous southern 
newspaper editors gave the public a forthright account of southern resistance to Brown v. 
Board of Education, and presented at least outside the courtroom local coverage of the 
trial of Emmett Till’s killers, the events at Little Rock’s Central High School, and other 
watershed moments in the early Civil Rights Movement.  Dr. King was interviewed by 
television reporters in 1955, and television inserted itself quite rapidly as a new way of 
adding images to voice in the coverage of newsworthy events.  

 
Both the print press and early television included courageous black and white 

advocates of social change who educated the public about the Movement’s protests of 
racial segregation, but both the white-owned print press and early television also included 
those owners who used newspapers and television broadcast licenses to encourage and 
empower southern resistance to the Movement.  A key factor in this vital aspect of the 
Movement and the role of the institutions which were gatekeepers of our First 
Amendment freedoms, was the distinction between the responsibility of a newspaper 
owner and the responsibility of the owner of a television station owner who held a license 
to broadcast, awarded to that “station” by the Federal Communications Commission. 
Cities like Nashville had experienced separate newspapers – one in favor of racial 
inclusion and the other sympathetic to pro-segregation forces. Early television faced a 
unique challenge because citizens of a particular community had only one NBC, CBS 
and/or ABC affiliate as their source of news film footage and narrative.    
 

A seminal case illustrating this aspect of the Movement was Office of 
Communication of the United Church of Christ v. The Federal Communications 
Commission and Lamar Life Broadcasting Company, 359 F.2d 994 (D.C. Cir. 1966), the 
subject of a book by Kay Mills, Changing Channels: The Civil Rights Case that 
Transformed Television (University of Mississippi Press 2004).  The case arose from a 
decision of the Federal Communications Commission granting a one-year renewal of a 
license to the owners operating television station WLBT in Jackson, Mississippi.   



	 2	

The United Church of Christ, and other parties, filed a petition with the 
Commission to present evidence and arguments opposing the renewal application.  The 
petitioners alleged that the owner and licensee of WLBT was deliberately using its 
license to sustain and advance southern white opposition to desegregation and to deny air 
time to the Movement or those who supported it. The FCC dismissed the petition and, 
without a hearing, took the unusual step of granting a restricted and conditional renewal 
of the license for one year from June 1, 1965, with conditions, thus establishing a de facto 
probationary period. Not to be lost in this history is that this renewal was granted to a 
station that had been the source of news in Jackson since 1953, under the same 
ownership. 

 
The issue in the case, remarkably described as an issue of first impression under 

Section 309 of the Federal Communication Act as it existed in 1965, was whether the 
United Church of Christ, and the other parties challenging the license renewal, had 
standing as parties in interest regarding the granting or denial of the broadcast license to 
WLBT.  More specifically, the question presented was whether these parties, as 
representatives of the listening public of a federally licensed television station, could 
require the FCC to conduct an evidentiary hearing on their claims of racial bias before 
renewing the station’s license. 

 
As early as 1955, the year of the bus boycott, members of the listening public of 

station WLBT had claimed that it had deliberately interrupted the broadcast of a program 
about race relations issues that included the appearance of Thurgood Marshall in his 
capacity as General Counsel of the N.A.A.C.P. Legal Defense Fund, Inc.  The 
interruption was effectuated by the display of an image reading “Sorry, Cable Trouble.” 
Subsequent complaints alleged the airing of programs encouraging continued support for 
segregation, while denying airtime for opposing views.  The context of the case was thus 
typical of southern resistance to desegregation.   
  

The Court’s first opinion noted that when WLBT sought renewal of its license in 
1958, the FCC at first deferred renewal because of these complaints, but then granted a 
three-year renewal.  The Court recognized the requirement of “fair use” of a broadcast 
license, but held that, in the opinion of the Commission, WLBT’s incidents of 
noncompliance with the FCA were isolated. In 1962, during the events surrounding 
Mississippi Governor Ross Barnett’s personal involvement in denying the admission of 
James Meredith to the all-white University of Mississippi, on the basis of Meredith’s 
race, the FCC received additional complaints that WLBT and other Mississippi radio and 
television stations presented programs promoting resistance to racial integration and 
denied airtime for any opposing view.   

 
The Commission requested reports from licensees, and during an ongoing 

investigation that extended into the spring of 1964, WLBT submitted an application for 
another three-year renewal. The Office of Communications of UCC filed a petition 
before the FCC, arguing for denial of WLBT’s application for renewal. Specifically, they 
sought to intervene in their own behalf and as representatives of viewers in the State of 
Mississippi, and particularly UCC’s members within WLBT’s prime service area.  



	 3	

The petition specifically alleged the failure of WLBT to serve the general public, 
emphasizing its failure to provide a fair and balanced presentation of controversial public 
issues, especially those issues concerning black citizens who comprised almost forty-five 
per cent of the total population within the station’s prime service area.  The Commission 
denied the petition to intervene, asserting that only those who had a direct interest, as 
distinguished from the interest of the general public, in the alleged violations that 
influenced the licensee’s renewal application, could claim standing.  

 
Summarily deciding this central standing issue, i.e., the question whether WLBT 

met the “public interest” standard, the Commission held no hearing, and approved 
another three-year license.  Arguably begging the central question raised by the parties 
opposed to license renewal, the Commission observed that broadcast stations like WLBT 
were in a unique position to contribute to the resolution of race relations issues in their 
broadcast area.  Thus, after almost ten years of complaints, the Commission allowed 
WLBT yet another opportunity, absent any hearing, to demonstrate its willingness and 
ability to resolve the issue of fair and balanced programming related to the Civil Rights 
Movement.   
 
 The Commission did describe its renewal as “probationary” and did order WLBT 
to initiate discussions with community leaders, including the petitioners in the case and 
other representatives of the Civil Rights Movement.  It also ordered WLBT to terminate 
any racially biased programming. Noting the legitimacy of the petitioner’s allegations, 
the FCC nevertheless justified its action by seeing the issue presented as requiring a 
political decision entrusted to the Commission. The Commission also justified its holding 
by seeing the case as one of first impression and without precedent, observing that prior 
challenges to license renewals had been based on economic injury and electrical 
interference [Citing NBC v. FCC (KOA), 132 F.2d 545 (1942), affirmed, 319 U.S. 239 
(1943), and FCC v. Sanders Bros. Radio Station, 309 U.S. 470 (1940)].  However, the 
very cases cited by the Commission, holding that economic injury and electrical 
interference could be the basis for objection to license renewal, had expanded the 
Commission’s own prior denials of such standing arguments.   
 

This obviously became the central issue on appeal, and the federal Circuit Court 
observed that standing had never been a static issue.  The Court noted, for example, that 
in NBC v. FCC, it held that if standing were restricted only to persons with an economic 
interest, educational and non-profit radio stations, both of which were prime sources of 
public-interest broadcasting, would be denied standing in the license renewal process. 
Moreover, in the cases allowing standing based on economic interest or electrical 
interference, the rationale had been that standing is extended to parties not on the basis of 
their private interest, but to protect the public interest served by broadcasting, the purpose 
of §402 of The Communications Act, which was in effect at the time of those cases.   
 

Thus, the Court reasoned, standing is afforded, under these and similar cases, to 
private petitioners as representatives of the general public.  In fact, the Circuit Court 
observed, Congressional Reports emphasized that the principal concern in limiting 
standing is not an undifferentiated fear of the number of parties given access to the 



	 4	

process.  Instead, standing requirements could and should be applied so as to insure that 
parties to the process have a legitimate interest in the matter of license renewal, and not 
merely a desire to delay the process for private benefit, unrelated to the public interest.  
So viewed, the Circuit Court reasoned that there is no more genuine interest in the matter 
of a broadcaster’s license renewal than the interest of the broadcast public served by the 
station, citing the analogy of the Interstate Commerce Commission’s consideration of 
complaints of racial discrimination in railroad dining cars, in Henderson v. United States, 
339 U.S. 816 (1950).  
 
  The Court’s recognition of the legitimacy of the rights of a radio or television 
station’s listeners or viewers distinguished the special responsibility of a broadcaster, as 
compared to the responsibility of the publisher of a newspaper.  The Court saw 
newspapers and broadcasters as having common traits, but emphasized that, unlike the 
newspaper owner, the broadcaster is the beneficiary of a franchise that gives it unique 
access to its listening or viewing area, and that such a special franchise is in the nature of 
a public trust, subject to a responsibility for fair and balanced programming. (Keep in 
mind that at the time of these seminal cases, a station like WLBT was the earliest 
network affiliate in its viewing area, being connected to one of only three national 
television companies, The National Broadcasting Company). 
 
 Finally, the Court held, while the Commission itself is the agency responsible for 
protecting the public’s interest, it cannot itself directly monitor compliance of individual 
broadcasters, and thus cannot legitimately assert that a broadcaster’s listening public 
cannot or should not assist in the process of agency regulation through licensing.  It is 
here that the Court seemed most critical of the Commission’s denial of standing in the 
UCC case, writing that the promotion of the public interest is at the very heart of the role 
of the broadcaster, e.g., WLBT, and cannot be separated from the station’s economic 
interests.  The Court explained that, rather than interfering with the broadcaster’s private 
business affairs, the public’s participation in the integrity of the broadcast licensing 
process fulfills a duty to monitor the integrity of the television programming that directly 
affects the listening community.   
  

Revealing the flaw in the Commission’s argument, both logically and 
experientially, the Circuit Court rejected the proposition that the Commission could 
protect the interests of its listeners or viewers on its own, while denying them formal 
standing to participate in proceedings which raised questions regarding unfair or 
imbalanced programming on public issues such as civil rights. The strongest factual 
evidence of the need for direct participation was revealed by the lack of any significant 
action of the Commission regarding WLBT’s license, in spite of a decade of complaints 
on behalf of its viewing public. The Court concluded on these facts that viewer 
participation must be recognized in the license renewal process before the Commission.  
  
  The threshold issue having been determined, the Circuit Court held that 
responsible and representative community organizations, professional societies, churches, 
and educational institutions are usually close to community issues, and motivated by 
public interests rather than private commercial interests. Such groups should therefore be 



	 5	

allowed formal standing in these cases with discretion afforded the Commission as to the 
number of groups necessary for the adequate presentation of the public’s concerns or 
complaints.  Thus, under Section 309 of the FCA, the Commission would be required to 
hold a hearing on a renewal application where there are genuine disputes of material facts 
related to the public interest at stake, or where the Commission is unable to make the 
necessary finding absent factual evidence from such representative parties.  
 

That had not been done in the instant case.  In spite of the fact that the 
Commission recognized the petitioners’ ongoing complaints as sufficient to raise 
questions about WLBT’s future performance, the Commission, by a divided vote, granted 
a one-year renewal of the license sua sponte, absent any specific affirmative findings that 
renewal would serve the public’s interest. The Commission in fact granted the renewal to 
allow WLBT to somehow demonstrate that it was willing to fairly serve the public’s 
interest, ignoring, the Court held, alleged issues of racial bias, supported by disputed facts 
that should have been considered in an evidentiary hearing.  The Court thus concluded 
that where the issues at stake might call for the nonrenewal of WLBT’s license and the 
consideration of other ownership applications, the Commission’s renewal of the license 
was erroneous. 
 

 On remand, in Office of Communication of United Church of Christ v. FCC, 425 
F.2d 543 (D.C. Cir. 1969), the Circuit Court considered the hearing mandated by the 
decision in the first appeal. In that proceeding, the Hearing Examiner afforded WLBT the 
benefit of the one-year renewal decision, and then held that the petitioners had been given 
every opportunity to sustain their allegations of racial bias and had failed to do so. In the 
second appeal, the Circuit Court immediately questioned the Examiner’s perspective of 
the evidence, noting that the Commission had already determined that the petitioner’s 
evidence had been sufficient to deny a traditional three-year renewal. More specifically, 
from a procedural standpoint, the Examiner cast the petitioners as plaintiffs, and the 
licensee as the defendant.  The resulting burden of proof consequences imposed on the 
petitioners apparently replaced the Commission’s responsibility, on remand, to conduct 
its own de novo investigation of all the facts and determine if there were grounds for 
denial of the licensee’s application for renewal of its traditional license.  
 
 The Court questioned the Examiner’s fundamental view of the kind and scope of 
evidence presented at the hearing on remand.  Despite the Court’s admonition in the first 
appeal that the Commission could not effectively self-monitor licensees, the Examiner 
completely disregarded the petitioners’ play-back of seven days of monitoring, and 
ignored its explicit evidence that during that time at least one broadcast showing lunch-
counter sit-ins in protest of racially segregated facilities was cut-off, so that the picture 
disappeared from the television screens of viewers. The Court also found that the 
Examiner ignored or belittled explicit evidence of the use of racial slurs by WLBT 
commentators, on the ground that such evidence was indefinite as to dates or 
circumstances. The violation of process, the Circuit Court explained, was not a question 
of whether such evidence, in the end, would justify nonrenewal of WLBT’s license, but 
rather the issue at stake was that the Examiner improperly placed the entire burden of 
proof on the petitioners as it would be placed on a plaintiff in a civil trial, and that the 



	 6	

Examiner treated testimonial evidence as mere allegations. This, the Court held, was a 
violation of the Commission’s affirmative duty to develop the pertinent record in a 
manner that sustains the principle that a broadcast licensee is entrusted with a public 
resource.  
 

The Court rejected the Commission’s acceptance of the Examiner’s perspective of 
the case, and vacated its summary ruling that WLBT had afforded a reasonable 
opportunity for the use of its facilities by the community groups to which it was 
accountable.  The Court of Appeals held that the issue, which had been misstated 
throughout the case on remand, was that WLBT had, at all times, the responsibility of 
proving itself qualified for the renewal of its three-year broadcast license. Finally, the 
Court held that WLBT had no entitlement to operate the station while additional hearings 
were held, and that applications should be entertained for the license under which WLBT 
was operating, without any interruption in service to the viewing public.   
 
  [Having completed the text of Part Three, the reader should refer to the Oral 
Histories section of the web site's Home Page and view Professor Bickel's interview with 
Martin Firestone. 
 
 Martin Firestone was a central figure in Office of Communication of the United 
Church of Christ v. The Federal Communications Commission, a case that is the subject 
of Kay Mills’ book, “Changing Channels:  The Civil Rights Case That Transformed 
Television.” Martin Firestone’s legal career included service as a member of the FCC’s 
legal staff – and that experience gave him a unique perspective as he later assumed the 
legal representation of Civic Communications Corporation, a group which not only 
opposed the renewal of the FCC license held by WLBT television in Jackson, 
Mississippi, but challenged WLBT for the license. The case would become the most 
important test of the “Fairness Doctrine” and the right of citizens to participate in the 
process that required television stations licensed by the FCC to honestly represent the 
public interest – during the campaign for civil rights in the 1960’s].  
 
 
  
 
 
 


